W powiedzeniu ,,Jeżeli nie ma Cię w social media to nie istniejesz” tkwi niestety ziarno prawdy. Większe odniesienie ma to jednak to do profili firmowych. O tym, że budowanie wizerunku w mediach jest jedną z ważniejszych, jak nie najważniejszą formą marketingu już pisaliśmy w artykule Kształtowanie wizerunku firmy w Internecie i mediach społecznościowych. Pozytywne zaprezentowanie firmy w social media może rzutować na jej dalszą przyszłość, kontakt z klientem, jego zaufanie, co wszystko prowadzi do tego, co najważniejsze – wzrost zysku. Dziś zapraszamy na kolejny artykuł o social media – jakie przynoszą plusy dla biznesu?
Reklama
Przede wszystkim – w internecie możesz zareklamować swój biznes za pomocą różnych kanałów – tylko od Ciebie zależy co wybierzesz, a wachlarz możliwości jest naprawdę ogromny. Podstawą jest porządnie zrobiona strona internetowa. Warto skorzystać z usług specjalisty – jest to Twoja internetowa wizytówka. Często również to za pomocą strony klient ma pierwszy kontakt z Twoją firmą, Twoimi usługami i produktami. Priorytetem jest, aby wszystko to zostało zaprezentowane w odpowiedni sposób. Przede wszystkim jasny i czytelny, nie wzbudzający podejrzliwych pytań, prezentujący jak z najlepszej strony i wyróżniający na tle konkurencji. Klient musi od razu poczuć, że jesteś najlepszy w swojej branży.
Poza reprezentatywną stroną internetową, dobrym pomysłem jest również założenie strony na Facebooku, Twitterze czy LinkedIn. Otwiera to przed tobą wiele możliwości – zwiększasz szansę na dotarcie większej liczby klientów do Twojej firmy. Z tego portalu korzysta już naprawdę rzesza ludzi, dlatego warto się tam pojawić również jako własne przedsiębiorstwo. Ułatwisz również klientom kontakt – nie każdy preferuje wysyłanie maili bądź telefonowanie. Na Facebooku możesz również wykupić reklamę. Zapewni Ci ona dotarcie do nowych odbiorców poprzez wyświetlanie twojego profilu w formie reklamy u rożnych użytkowników tego portalu.
Szybki przekaz informacji
W przypadku wprowadzenia nowych produktów/usług, chęci przekazania ważnych dla klientów informacji jak chociażby promocja, najprostszym narzędziem do tego będą właśnie Social Media. Dużo ludzi spędza na portalach typu Facebook i Twitter naprawdę znaczną część dnia. System przekazywania informacji, tj. sortowanie ich na tzw. tablicy od najnowszych, ukazujących się na samej górze, działa na twoją korzyść. Z chwilą dodania przez ciebie nowego wpisu masz pewność, że już po kilku sekundach pojawią się reakcje na niego. To oznacza, że cel zostanie osiągnięty – klienci natychmiast dowiedzą się o tym, co chcesz przekazać. W przypadku wprowadzania zmian na stronie internetowej, czy umieszczania informacji tylko w sklepie stacjonarnym z pewnością nie możesz liczyć na tak błyskawiczny przekaz informacji. A jako przedsiębiorca wiesz doskonale, że czas to pieniądz.
Budowanie relacji i zaufania
Naszym zdaniem to jedna z największych zalet marketingu w social media. Klient czuje, że ma bliższy kontakt z firmą, z której usług bądź produktów korzysta. Aktywne prowadzenie profilu może przynieść same korzyści. Ci klienci, którzy są nimi od dawna i dodatkowo są zadowoleni, z pewnością zostawią po sobie ślad w postaci komentarza bądź polecą cię swoim znajomym. Nawet samo danie ‘like’a’ pod zdjęciem czy wpisem sprawi, że część jego znajomych zobaczy twój post na swojej tablicy. Dzięki temu masz możliwość zyskać nowych klientów nie wydając ani złotówki oraz ani minuty swojego cennego czasu. Czyż nie brzmi to wspaniale?
Oszczędność czasu i pieniędzy
W większości przypadków założenie profilu w wybranych przez ciebie social mediach jest w stu procentach darmowe, ponad to są to na tyle intuicyjne formy, że nie potrzebujesz przy tym pomocy żadnego specjalisty. Dodatkowo możesz porównać w jaki sposób prowadzone są inne profile firmowe, aby wiedzieć czym się kierować, co możesz zastosować u siebie, a czego lepiej unikać. I chociaż początkowo zajmie ci to trochę czasu, to w późniejszym okresie działalności nie będzie to dla ciebie aż tak czasochłonne. Przykład? Dodając nowe informacje na stronę internetową, czy to zdjęcie, czy wiadomość o promocji musisz albo poprosić o to informatyka posługującego się odpowiednim językiem, np. html, lub wziąć sprawy w swoje ręce. Jest to jednak zarówno trudne, jak i czasochłonne zadanie. Natomiast dodanie wpisu np. na facebooku trwa chwilę. W dodatku masz pewność, że klienci od razu zauważą twój wpis i poprzez swoje reakcje (komentarze bądź tzw. Like’i) będą promować post dalej.
Drugą kwestią wartą poruszenia jest to, że prowadzenie takiego profilu jest całkowicie darmowe. Zarówno założenie profilu, jak i dalsze działania, których się będziesz podejmował. Masz oczywiście możliwość wykupienia dodatkowych reklam, które zwiększą zasięg twojego profilu, jest to jednak tylko i wyłącznie twój wybór, nic nie jest ci narzucone.
Wystawianie opinii i komentarzy
Social media umożliwiają ci stworzenie profilu, na którym klienci będą mogli zostawić po sobie komentarze bądź opinie wartościujące proponowane przez ciebie usługi lub towary.
Jako uczciwy przedsiębiorca z pewnością nie musisz martwić się o nieprzychylne komentarze twoich klientów. Jeśli jednak takie się znajdą – zawsze masz okazję wejść z klientem w publiczną polemikę. Zachowując wysoką kulturę oraz otwartość możesz sprawić, że klient zmieni swoje negatywne nastawienie, inni obserwujący to nie zrezygnują z twoich usług, a przede wszystkim – masz możliwość natychmiastowego wyjaśnienia sprawy i naprawienie swojego błędu. Z pewnością wizerunkowo jest to dużo korzystniejsze rozwiązanie, niż odsyłanie i tak już zirytowanego klienta na infolinię bądź zmuszanie go do pisania maila czy osobistej wizyty.
Jeśli jednak twoje usługi i produkty są bez zarzutu – to również będzie wyraźnie widoczne, zwłaszcza dla potencjalnych klientów. Mając pokaźną liczbę pozytywnych opinii wzbudzasz zaufanie. Warto również podkreślić, że profile na facebooku w większości przypadków są prawdziwe – tak samo więc będzie z opiniami pojawiającymi się na Twoim profilu. Możesz w prosty sposób udowodnić, że jesteś solidnym i godnym zaufania przedsiębiorcą.