Decydując się na rozpoczęcie działalności musisz podjąć kluczową decyzję – kupić czy wynająć? W każdym dużym mieście masz do wyboru cały wachlarz interesujących lokalizacji. W naszym artykule postaramy się doradzić czym powinieneś się kierować wybierając miejsce, w którym będzie znajdować się twoje biuro oraz wskażemy naszym zdaniem najatrakcyjniejsze lokalizacje w największych miastach w Polsce.
Najważniejszą kwestią od której powinieneś zacząć, jest zbadanie rynku nieruchomości. Jeśli aktualnie ceny są wyjątkowo niskie, to zakup lokalu będzie dobrą inwestycją. Ceny za prestiżowe lokalizacje, jednak są bardzo wysokie – może lepiej wstrzymać się z zakupem? W tej sytuacji warto poprosić o pomoc profesjonalistę, który pomoże nam zanalizować rynek oraz negocjować ewentualną umowę kupna/najmu. Jeśli nie jest to dziedzina, w której czujesz się dobrze, lepiej nie ryzykować.
Dojazd
To zdecydowanie jedna z podstawowych kwestii. Wybierając spośród różnych lokalizacji spróbuj dostać się do każdej z nich przemieszczając się różnymi środkami transportu – samochodem, autobusem, tramwajem, w Warszawie – metrem, w Trójmieście – Szybką Koleją Miejską. Zwróć uwagę z jaką częstotliwością jeżdżą dane środki transportu, w jakiej odległości od biura znajdują się przystanki. Latem warto również przetestować trasę na rowerze – obecnie jest to bardzo modny sposób przemieszczania się po mieście, szczególnie wśród osób spędzających w pracy długie godziny przed komputerem. Dobrze więc abyś wiedział, czy w okolicy biura znajdują się ścieżki rowerowe.
Łatwo dostępna i prestiżowa lokalizacja
Kolejną kwestią ściśle związaną z lokalizacją twojego biura jest to, czy łatwo je znaleźć. Jeśli nie jest to słynny biurowiec, to czy nazwa i nr ulicy są dobrze widoczne? Czy obok budynku, w którym mieści się biuro znajduje się charakterystyczny punkt, który ułatwi twoim klientom dotarcie do niego?
Pamiętaj, że do twojego biura będą przyjeżdżać kontrahenci z różnych części miasta. Jeżeli dojazd do niego będzie utrudniony przez ubogą komunikację publiczną – powinieneś przemyśleć, czy będzie to dobra lokalizacja.
Centrum miasta z pewnością jest wyróżniającą się lokalizacją, jednak trzeba mieć na uwadze korki i to nie tylko w godzinach szczytu. Czy twoi kontrahenci nie będą spędzać długich godzin w samochodzie w drodze do twojego biura? Każdy przedsiębiorca wie, że czas to pieniądz i jego marnowanie jest zbyt cenne.
Parking
Kiedy twój kontrahent już dojedzie do biura dobrze, aby miał gdzie zaparkować. W przypadku dużych biurowców są to zazwyczaj parking podziemne (dowiedz się jaka liczba miejsc parkingowych przypada na dany lokal). Jeśli jest to mniejszy budynek nie posiadający prywatnego parkingu upewnij się, że w okolicy jest gdzie zostawić samochód.
Portiernia i monitoring
Te dwie kwestie nie tylko sprawią, że biuro wygląda bardziej profesjonalnie, ale również zapewnia bezpieczeństwo. O ile w nowoczesnych biurowcach portiernia i monitoring są normą, o tyle w innych budynkach niekoniecznie. Nie musisz montować kamer obejmujących każdy centymetr kwadratowy twojego biura, ale chociaż kamera na korytarzu skierowana na drzwi wejściowe sprawi, że będziesz czuć się pewniej, zwłaszcza, jeśli w biurze znajduje się drogi sprzęt bądź przechowujesz w nim gotówkę.
Prezentacja budynku
Strategiczną kwestią jest również to, jak prezentuje się budynek – zarówno na zewnątrz jak i w środku. Estetyka ma istotną rolę w budowaniu wizerunku firmy. Wybierając biuro zwróć więc uwagę na wystrój budynku – czy jest spójny, ma określony styl. Wystrój twojego biura też może wpłynąć na twoich klientów – od ciebie zależy, czy pozytywnie. Materiały powinny być najwyższej jakości, kolorystyka ścian, mebli i dodatków nienachalna, odpowiadająca temu, czemu lokal będzie służył.
Sąsiedztwo
Nie jest to co prawda obowiązkowy punkt na liście, ale z pewnością dobrze, jeśli blisko biura znajduje się chociażby poczta czy urząd skarbowy.
Ważną kwestią są również siedziby innych firm znajdujące się w sąsiedztwie twojego biura lub w tym samym budynku. Oczywistą kwestią jest, że nie powinna być to twoja konkurencja. Jednak jeżeli w tym samym budynku swą siedzibę mają znane przedsiębiorstwa, kluczowi gracze na swoim rynku – może to pozytywnie wpłynąć również na twoje biuro i podnieść jego prestiż.
Dodatkowym atutem z pewnością będzie również sąsiedztwo restauracji czy kawiarni, w których możesz w przyszłości przeprowadzać spotkania biznesowe.
Podsumowując wszystkie powyższe informacje zdecydowaliśmy się przedstawić naszym zdaniem najbardziej prestiżowe lokalizacje w największych miastach w Polsce.
Nie ulega wątpliwości, że pod względem liczby miejsc nad innymi miastami króluje Warszawa. Stolica jest wyjątkowo obfita w wieżowce najwyższej klasy – Rondo 1, Żoliborz One, Ufficio Primo Zepter Business Center, Skyoffice Center, Poleczki Business Park, Mokotów One, Oxygen Park, Libra Business Centre, Warta Tower i Wola House – można by tak wymieniać bez końca. Wybór jest więc ogromny, my stawiamy na okolice Pałacu Kultury i Nauki – sąsiedztwo Dworca Centralnego zapewnia doskonałą komunikację z innymi dzielnicami miasta, oraz okolice placów Grzybowskiego i Bankowego – centrum miasta.
1.Poznań
Tutaj najpopularniejsze są takie biurowce, jak Skalar Office Center, Malta Office Park, Quadro Office i PGK Centrum, głównie dlatego, że są to lokalizacje najdogodniejsze pod względem komunikacji ze stacją PKP, dobrą komunikacją z lotniskiem czy sąsiedztwem instytucji państwowych.
2. Wrocław
Czyli Europejska Stolica Kultury 2016 może pochwalić się wieloma atrakcyjnymi lokalizacjami na biuro, takimi jak Millenium Tower IV, West Gate, Wrocławski Park Biznesu Times II, Nicolas Business Center czy Green Day. Mając jednak do wyboru umieścić siedzibę swojej firmy w biurowcu lub na chyba najpiękniejszej polskiej starówce – zdecydowanie wybralibyśmy tę drugą możliwość. Malownicze, zmodernizowane kamienice zapewniają świetne widoki, w dodatku w sąsiedztwie znajdują się niemal wszystkie najważniejsze dla przedsiębiorcy urzędy: Urząd Miejski, Urząd Skarbowy Wrocław Stare Miasto , Urząd Statystyczny.
3. Gdańsk
To przepiękne miasto posiadające wiele interesujących lokalizacji. Na wyróżnienie zasługują takie biurowce jak: Olivia Point, OPERA Office czy Tryton Business House.
W Gdańsku z pewnością nie brakuje prestiżowych biurowców, ale czy mając wybór nie lepiej zdecydować się na coś mniej oczywistego? Biura z widokiem na morze niestety nie znajdziesz, ale nad Motławą – jak najbardziej! Do tego otoczenie urokliwej gdańskiej starówki i znakomity dojazd – autobusami, tramwajami oraz Szybką Koleją Miejską. W Gdańsku zdecydowanie wybralibyśmy właśnie tę lokalizację!
4. Gdynia
Młodsza siostra Gdańska. Chociaż miasto ma ledwie 91 lat, to już jest uznawane za międzynarodowe centrum biznesu, a ulicę Świętojańską kojarzy każdy. Naszym wyborem jest właśnie ul. Świętojańska, uznawana za salon handlowy miasta, bądź jej okolica obfita w restauracje i kawiarnie, gdzie również może odbyć się biznesowe spotkanie.
5. Kraków
To przepiękne miasto oferujące ogromny wybór. Wśród biurowców warto wyróżnić Browar Lubicz, Pałac Goetzów, Alma Tower, Opolska Business Park, Kapelanka 42. Jednak decydując się na zakup/wynajem biura w tak urokliwym mieście warto przemyśleć kwestię lokalizacji w centrum, np. na Kazimierzu. To miejsce ma swój unikalny klimat, a biuro ulokowane w odrestaurowanej zabytkowej kamienicy z pewnością wywrze wrażenie na twoich kontrahentach – w Krakowie stawiamy na tradycję!
Decydując się na zakup lokalu, który przeznaczysz na biuro, lub długoterminowy wynajem pamiętaj, że jest to kosztowna inwestycja. Jeżeli dopiero rozkręcasz swój biznes zapewne masz dużo ważnych wydatków. W takim wypadku może warto pomyśleć o zaoszczędzeniu niemałej przecież kwoty i zdecydować się na wirtualne biuro? Miesięczny koszt jest o niebo niższy, niż gdybyś sam wynajmował lokal, nie wspominając o remoncie biura, wyposażeniu, zatrudnieniu pracownika i wielu, wielu innych wydatkach. Dodatkowo w cenie dostajesz obsługę korespondencji, jej skanowanie, te lepsze jakościowo biura mogą ci również zaoferować dedykowany nr telefonu. Więcej na ten temat pisaliśmy w naszym artykule – Wirtualne biuro – kiedy warto skorzystać ze wspólnej przestrzeni?
Maria
23 lutego, 2017Mogę dopisać jeszcze dwa słowa do Poznania dla osób spoza miasta.
W Poznaniu nadal najbardziej prestiżowe są okolice Starego Rynku; w drugiej kolejności dla branży prawnej i notarialnej jest ul. Libelta, a najbardziej nowoczesne branże i duże korporacje wybierają biurowce poza ścisłym centrum. Przedsiębiorcy, którzy mogą zadowolić się metrażem ok. 80m2 lub willą miejską próbują zdobyć biuro na poznańskim Sołaczu lub okolicach zielonej cytadeli. Odradzałabym natomiast zakorkowane blokowiska tj. Piątkowo, Rataje, Naramowice i okolice ulicy Obornickiej.