Loading Posts...
ventolin suchy proszek €124.79

Przedsiębiorca godny zaufania – jak się nim stać ? Wielu z nas marzy o własnej działalności, a także pewnego rodzaju niezależności. Jednym udaje się prowadzić firmy latami i sukcesywnie rozwijać się na rynku, inni zamykają je już po kilku miesiącach.  Dzieje się tak, ponieważ nie każdy posiada cechy dobrego przedsiębiorcy. Najważniejsze to kreatywność, umiejętność dobrego zarządzania pracownikami, skłonność do ryzyka, zaradność, odporność na stres i wzbudzanie zaufania. Ta ostatnia cecha jest najważniejsza i stanowi silną podstawę każdego biznesu.

Zaufanie jest podstawowym elementem budowy relacji międzyludzkich, niezależnie od tego czy są osobiste, czy też czysto zawodowe. Oznacza, że możemy na kimś polegać, jest bezcenne, można je zbudować i – wbrew pozorom- wcale nie jest to takie trudne. Większy problem pojawia się w drugą stronę : jeżeli zaufanie zostanie nadszarpnięte, odbudowanie go może być bardzo często niemożliwe niezależnie od podjętych środków i starań.

Kenneth Arrow, laureat nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii bardzo trafnie podsumował kiedyś  rolę zaufania w biznesie: „ Niemal każda transakcja handlowa zawiera element zaufania. Jego brak oznacza zacofanie gospodarcze”.

S.Covey natomiast w jednej z publikacji wysunął niezwykle ważną teorię: niskie zaufanie generuje małą szybkość, słabą jakość i wysokie koszty, natomiast wysokie zaufanie wręcz odwrotnie.

Godny zaufania przedsiębiorca to taki,  który jest szczery. Prawda nie zawsze jest miła, szczególnie w pracy, jednak jest niezbędna do prawidłowego rozwoju firmy oraz relacji między klientami czy pracownikami. Jakiekolwiek kłamstwa niemalże zawsze wychodzą na jaw.

Kolejnym ważnym elementem budującym zaufanie jest dotrzymywanie słowa, niezależnie od tego, czy zostało wypowiedziane, czy potwierdzone na piśmie. Klient zrazi się do współpracy z osobą, która zobowiązała się do wykonania określonego zadania w ustalonym terminie, a druga strona się z obietnicy nie wywiązała. W takich sytuacjach winowajca zamiast wytłumaczyć się, bardzo często nie reaguje na jakiekolwiek próby kontaktu. Takie zachowania są nie tylko nieprofesjonalne, ale również istnieje bardzo wysokie ryzyko utraty kolejnych możliwości współpracy z drugą stroną.

Zaufanie buduje się także poprzez wiedzę przedsiębiorcy oraz to, że zna odpowiedzi na nawet najbardziej nurtujące pytania ze strony klientów. Niedouczenie świadczy o braku kompetencji do wykonywania swojej pracy i tak też jest to zazwyczaj postrzegane.

Doświadczenie także znacząco wpływa na zdobycie zaufania u klientów obecnych lub potencjalnych. Nie od dziś wiadomo, że najlepiej uczyć się metodą prób i błędów, niezależnie od dziedziny, a lata praktyki również robią swoje.

Trzeba też ciągle budować wiarygodność, rozwijać ją nawet w najmniejszych detalach.

Pracując z kimś na polu zawodowym powierzamy mu bardzo poważne sprawy. Musimy zdawać sobie sprawę z ogromnej odpowiedzialności jaka na nas ciąży. Szczerość, wiarygodność i kompetencja najlepiej sprawdzą się w budowaniu silnych relacji między nowymi oraz przyszłymi klientami i na pewno wpłyną za zbudowanie zaufania.

 

 

5.00 śr ocena (99% wynik) - 2 liczba głosów

Show 2 comments

30 listopada, 2017
0

Bardzo przyjemny artykuł. Zgodzę się tutaj, że wzbudzanie zaufania jest jedną z ważniejszych cech przedsiębiorcy, o ile nie najważniejszą.

[…] prosperująca firma z czasem zaczyna się rozrastać. Oznacza to nie tylko większe zarobki i budowanie pozycji na rynku, ale również nowe obowiązki i zadania. Pomocnym rozwiązaniem jest outsourcing, dzięki któremu […]

Leave a Comment

Loading Posts...