Loading Posts...

Zdrowy styl życia a praca biurowa – jak to pogodzić?

Zdrowy tryb życia od kilku lat staje się coraz popularniejszy. Nieodpowiednia dieta czy brak aktywności fizycznej jest passé. Siłownia, bieganie, basen, do tego zbilansowane posiłki… Większa świadomość dbania o własne zdrowie jest wspaniała. Jak to jednak pogodzić z biurową pracą? Jak podczas 8 godzinnej pracy przed komputerem nie zmarnować tego, na co ciężko pracujemy w czasie wolnym? Postaramy podzielić się naszymi sprawdzonymi wskazówkami.

Droga do pracy

O ile nie masz naprawdę wielu kilometrów do przebycia, może warto zmienić sposób dotarcia do pracy? Zamiast jazdy autobusem – 20 minutowy spacer. Zawsze możesz wysiąść kilka przystanków wcześniej i tę drogę pokonać pieszo. Doskonałym rozwiązaniem jest także rower – obecnie nawet nie musisz posiadać swojego, bo w wielu dużych miastach istnieją wypożyczalnie. Miasta dbają także o coraz większą liczbę ścieżek rowerowych, które wpływają zarówno na bezpieczeństwo jak i wygodę rowerzystów. Oczywiście nie radzimy spacerów na kilkunastostopniowym mrozie z chodnikiem pokrytym niebezpiecznym lodem – wszystko z głową i umiarem. Kiedy jednak pogoda jest ładna zdecydowanie radzimy wybrać inną formę transportu, niż przeładowany autobus. To zrobi dobrze nie tylko twojej kondycji, ale także portfelowi, a czasami i nerwom.

Odpowiednie nawodnienie

Doskonale wiemy o tym, że nieodzownym ,,rekwizytem” każdego pracownika biurowego jest kubek kawy na biurku. I chociaż kawa jest i pyszna i pomocna, a także zdrowa, to nie zapominajmy o odpowiedniej ilości spożywanej wody! Podczas 8 godzin spędzanych w pracy powinno wypić się co najmniej 1,5 l wody. Nie smakowej – zwyklej wody, butelkowej lub przefiltrowanej z kranu. Wyrób w sobie nawyk picia wody, a bardzo szybko zauważysz pozytywne efekty – zarówno wizualne, jak i fizyczne. Poprawa cery oraz samopoczucia gwarantowana!

Wietrzenie biura

Jeżeli w Twoim biurze nie ma klimatyzacji ani nie jest mocno nasłonecznione – jesteś prawdziwym szczęściarzem. Pewnie wiele osób się zdziwi, jednak latem, kiedy temperatury są naprawdę wysokie, my i tak preferujemy porządne wietrzenie pomieszczeń. Klimatyzacja niestety, choć często jest koniecznością, nie wpływa korzystnie na nasze zdrowie. Wiedzą o tym na pewno osoby mające problemy z zatokami czy alergicy. Świeżego powietrza nic nie zastąpi, a dotlenienie organizmu jest bardzo ważne. Jeżeli czujesz senność, ból głowy – daruj sobie kolejną kawę i zrób chwilę przerwy – stań przy oknie i pooddychaj świeżym powietrzem.

Dieta

Uważasz, że praca biurowa nie sprzyja zdrowemu żywieniu? Błąd! Dieta pudełkowa może być w 100% zdrowa. Planowanie posiłków oraz zakupów pomoże wyrobić nawyk systematyczności. A w biurze wcale nie musisz jeść kanapek – w internecie znajdziesz mnóstwo inspiracji na pożywne i bogate w wartości odżywcze posiłki nadające się do pracy i przechowywania w pudełku. Nie lubisz gotować i nie chcesz codziennie sterczeć w kuchni? Firmy cateringowe specjalizujące się w zdrowej diecie wyrastają jak grzyby po deszczu. Możesz wybrać kaloryczność oraz preferencje składnikowe – czy posiłki mają być wegetariańskie, wegańskie itp. Dodatkowo zawsze miej ze sobą jakiś owoc jako alternatywa dla ciastek i batoników!

Nie jedz przed komputerem! To nie tylko niehigieniczne (resztki jedzenia w  klawiaturze lub na myszce), niegrzeczne wobec współpracowników (nie każdemu musi odpowiadać zapach twojego posiłku), ale też zwyczajnie niezdrowe. Jedząc przed komputerem nie skupiasz się na posiłku. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zjesz dużo większą porcję, niż gdybyś robił to przy stole bez rozpraszania się innymi czynnościami. W każdej pracy powinien znajdować się kącik socjalny, w którym możesz spokojnie zjeść – to obowiązek pracodawcy.

Kręgosłup

Jeżeli jesteś miłośnikiem sportu, ten punkt powinien być szczególnie istotny. Prawidłowa postawa ważna jest cały czas, zwłaszcza, kiedy spędzasz w pozycji siedzącej wiele godzin dziennie. Temat jest wałkowany od dawna i cały czas, ale nie bez powodu. Największą rolę odgrywa tu odpowiednio dobrany fotel. Najlepiej, aby był to fotel obrotowy, koniecznie z możliwością regulowania wysokości siedziska oraz podłokietników. Powinien być dostosowany do biurka tak, aby podczas pisania na klawiaturze kąt między ramieniem, a przedramieniem wynosił minimum 90 stopni. Odpowiednia głębokość biurka to taka, kiedy nadgarstki mogą być oparte przy korzystaniu z klawiatury. Monitor powinien znajdować się w odległości 40 do 70 cm i 20–50 stopni poniżej linii wzroku. Płaszczyzna ekranu musi być ustawiona prostopadle do twarzy.

A jeżeli siedzisz teraz zgarbiony – wyprostuj się!

Oczy

Jeżeli masz wadę wzroku i nie jesteś wielbicielem okularów, jednak na co dzień pracujesz na komputerze, przemyśl, czy nie lepiej byłoby w pracy korzystać z drugiej pary oczu.

Pamiętaj także, aby robić sobie przerwy od patrzenia w monitor – po każdej godzinie pracy należy się 5 minut przerwy.. Wyjrzyj za okno (zwłaszcza, jeżeli znajduje się za nim roślinność), nawilżaj oczy kroplami i nie zapominaj o mruganiu. Może ci się to wydać zabawne, ale światło niebieskie emitowane przez komputery i smartfony sprawia, że zapominamy o mruganiu. Skutkiem są suche, czerwone, piekące oczy i dużo cięższe dolegliwości. Warto zainwestować w okulary ze specjalną powłoką antyrefleksyjną. Mogą z nich korzystać także osoby bez wady wzorku i zakładać je jedynie podczas pracy przy komputerze.

Zachęcam także do odświeżenia sobie artykułu: Jakie są wymagania BHP w pracy przy komputerze? Myli się ten kto uważa, że przepisy BHP tyczą się głównie pracowników fizycznych. Pracownicy biurowi również mają swoje prawa i warto je znać – ich celem jest dbanie o nasze zdrowie, czyli o to co, najważniejsze. Czy wiesz, że Twój pracodawca jest zobowiązany do pokrycia kosztów okularów  korekcyjnych? Sprawdź także jak powinno wyglądać Twoje stanowisko pracy, abyś nie odczuwał negatywnych skutków wielogodzinnej pracy przed komputerem.

4.93 śr ocena (98% wynik) - 15 liczba głosów

Kamila Horodecka

Studentka kierunku Finanse w Przedsiębiorstwach na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie przygotowująca się do egzaminów ACCA w zakresie rachunkowości i finansów, w tym  kontrolingu oraz audytu przedsiębiorstw. W mBiuro zajmuje się obsługą klientów oraz marketingiem. W wolnym czasie uczestniczy w koncertach ulubionych zespołów.

Show 5 comments

Sierpień 29, 2017
0

Oj tak ! Łatwo zapomnieć o zdrowych nawykach gdy ma się dużo do zrobienia w pracy. Dlatego gdy tylko zaczyna się sezon rowerowy staram się zamienić duszne tramwaje na mój ukochany rower. Na szczęście, w wielu miastach jest dużo ścieżek rowerowych co umożliwia bezproblemowe dotarcie do pracy.

Sierpień 29, 2017
0

Pani Magdo, tylko pozazdrościć, że ma Pani możliwość na pokonanie trasy praca-dom rowerem. Same korzyści, ciężko dostrzec wady w takim rodzaju transportu :).

Sierpień 29, 2017
0

Bardzo przyjemny artykuł. Niby każdy to wszystko wie, zasady są znane i jesteśmy świadomi, ze w trosce o nasze zdrowie i dobre samopoczucie powinniśmy ich przestrzegać – to tyle w teorii, ale w natłoku spraw ich praktykowanie nie jest takie oczywiste. Często dopiero o 17 przypominamy sobie, że w sumie wypadałoby coś zjeść, nie wspominając o zaczerpnięciu świeżego powietrza. Chyba zainspirowana postem zrobię sobie dodatkowe karteczki przed oczami: „owoc!”, „przewietrz się!”, „wstań” 🙂 Pozdrowienia!

Sierpień 29, 2017
0

Pani Moniko, karteczki w zasięgu wzroku to znakomity pomysł! Również pozdrawiam 🙂

Wrzesień 7, 2017
0

Bardzo przydatny artykuł, już sobie go zapisałam w ulubionych. Dziękuję!

Leave a Comment

Loading Posts...