Loading Posts...

Niezależnie od tego, czy wprowadzasz do asortymentu nowy produkt, ulepszasz już będący na rynku, czy dopiero zaczynasz promować swoja firmę – potrzebujesz porządnie przygotowanej kampanii reklamowej. Nic nie może tutaj być przypadkowe – być może od tego zależy przyszłość twojej firmy. W dzisiejszym artykule postaramy się zaprezentować wskazówki jak zaplanować kampanię reklamową.

Zacznij od ustalenia pewnych kwestii:

  • Jakie kanały reklamy chcesz wykorzystać?
  • Jaki jest twój budżet? Jaką kwotę możesz przeznaczyć na reklamę?
  • Do jakiej grupy odbiorców chcesz trafić?
  • Chcesz zająć się tym sam czy za pośrednictwem agencji reklamowej?
  • Jakie kampanie reklamowe prowadzi twoja konkurencja?

Profil odbiorcy

Nawet jeżeli wydaje ci się, że twoja kampanii trafi do różnych środowisk, jesteś w błędzie. Zawarcie wielu elementów w kampanii skierowanych do różnych grup może wprowadzić chaos i nie dać ci żadnych wymiernych korzyści. Bardzo ważne jest, aby dostosować rodzaj kampanii do odbiorców, na których najbardziej ci zależy i którzy z pewnością kupią twój produkt. Aby ułatwić to zadanie odpowiedz sobie na pytania:

  • Kierujesz reklamę do nowych czy aktualnych klientów?
  • Czym kierują się podczas podejmowania decyzji?
  • Jakie wartości są dla nich istotne?
  • Czy jesteś w stanie zapewnić im coś, czego nie ma w swojej ofercie inna firma na rynku?
  • Określić profil odbiorcy:
    • Wiek,
    • Płeć,
    • Miejsce zamieszkania,
    • Dochody itp.

Dokładne i rzetelne określenie grupy odbiorców to pierwszy krok do sukcesu. Kampania skierowana ‘do wszystkich’ to w istocie kampania ‘do nikogo’. Ile konsumentów, tyle gustów. Jeżeli to uwzględnisz, możesz liczyć na pozytywny odbiór.

Kanały reklamy

Przemyśl dokładnie jakie kanały reklamy chcesz wykorzystać – reklama telewizyjna, radiowa czy gazetka reklamowa to obecnie niekoniecznie dobry wybór, jeżeli twoim priorytetem jest trafić do szczególnie młodej grupy odbiorców.

W dobie internetu jest to zdecydowanie podstawowe i najlepsze narzędzie do przeprowadzania kampanii reklamowej. Nie zamykaj się jednak jedynie na umieszczanie informacji na swojej stronie internetowej – do dyspozycji masz bowiem cały wachlarz możliwości.

Obecnie zdecydowanie najefektywniejsze skutki osiągniemy dzięki mocy internetu. Ograniczanie się do strony internetowej może jednak nie być korzystnym rozwiązaniem. Nawet, jeżeli statystyki wejść są zadowalające, ograniczasz się jedynie do osób już zainteresowanych twoimi produktami bądź znającymi firmę. W każdej kampanii jednak warto szukać możliwości zdobycia nowych klientów. Dobrze jest również zagłębić się  w tajniki optymalizacji SEO. Istotą tego narzędzia jest to, aby dopasować do strony internetowej słowa kluczowe, które przekierują użytkowników do naszej strony.

Cennym miejscem na reklamę są różnego rodzaju portale społecznościowe. O tym, jak ważne one są podczas prowadzenia biznesu pisaliśmy w artykule  Kształtowanie wizerunku firmy w Internecie i mediach społecznościowych. Jeśli do tej pory sądziłeś, że nie jest to istotny punkt marketingu, to byłeś w dużym błędzie. Zdecydowanie zachęcamy do zapoznania się z tym artykułem.

Kampania reklamowa prowadzona w internecie jest również korzystna dla firm, których budżet w tym zakresie nie jest imponujący. Najbardziej kreatywne firmy mogą przy zerowych kosztach przeprowadzić naprawdę imponujące kampanie.

Dobrym rozwiązaniem jest również umieszczenie swojej firmy w mapach Google. Przedsiębiorstwo będzie bardziej zauważalne przez potencjalnych klientów.

Co jest przedmiotem reklamy?

Z pozoru jest to oczywista kwestia, dobrze jednak dokładnie przenalizować do dokładnie będzie przedmiotem kampanii reklamowej. Powinna być przeprowadzona inaczej, jeżeli dotyczy nowego produktu/usługi, dopiero wprowadzanej na rynek, inaczej, gdy jej przedmiotem jest produkt/usługa już funkcjonujący i celem jest wyprzedaż bądź jedynie ulepszenie pewnych cech.

Ustalenie profilu odbiorców kampanii reklamowych oraz przeanalizowanie produktu/usługi, która będzie podmiotem reklamy jest bardzo istotnym etapem. Pozwoli to w szybki sposób zorientować się np., że produkt/usługa będzie bardzo trudna do wypromowania, lub grono szacowanych odbiorców może być mniejsze, niż jest to przewidywane.

Współpraca – podwójne korzyści

Ostatnio modne robi się również przeprowadzanie niekonwencjonalnych kampanii reklamowych. Ich istota polega głównie na tym, aby nie przedstawiać od razu czego dotyczy produkt, ani nawet, że jest to kampania reklamowa. Takie kampanie przeprowadziła niedawno marka odzieżowa Reserved nagrywając filmy o dziewczynie szukającej Wojtka z Polski i umieszczając je na serwisie YouTube. Chociaż część konsumentów mogła poczuć się oszukana, to nie ulega wątpliwości, że dotarli do naprawdę dużej liczby odbiorców.

Innym przykładem może być współpraca telefonii komórkowej Orange z blogerką Maffashion. Dopiero po czasie okazało się, że blogerka nie zgubiła telefonu, jak początkowo informowała, a cała akcja ma na celu wypromowanie usługi Orange Cloud.

To tylko dwa przykłady, jak wykorzystanie serwisu Youtube.com lub współpraca ze sławną osobą mogą pomóc kampanii. Szczególnie, jeśli jest skierowana do osób młodych, podatnych na takie bodźce. Aktualnie największy rozgłos można uzyskać współpracując z blogerami lub vlogerami. Budzą większe zaufanie wśród konsumentów niż aktorzy czy muzycy. Współpraca z nimi może być bardziej kreatywna, być może również tańsza, ponieważ często opiera się na zasadzie barteru.

Motyw przewodni

Dobrze, aby twoja kampania reklamowa miała jeden określony motyw przewodni. Spójność to cecha zawsze i wszędzie mile widziana, również w marketingu. W przypadku kampanii składającej się np. z kilku spotów reklamowych, wydawanych  w określonych odstępach czasowych, zachowanie spójności między nimi znacznie ułatwi rozpoznawalność przez klienta twojego towaru/usługi.

5.00 śr ocena (99% wynik) - 3 liczba głosów

Kamila Horodecka

Studentka kierunku Finanse w Przedsiębiorstwach na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie przygotowująca się do egzaminów ACCA w zakresie rachunkowości i finansów, w tym kontrolingu oraz audytu przedsiębiorstw. Prywatnie miłośniczka kotów i ciężkich brzmień.

Leave a Comment

Loading Posts...