Loading Posts...
pies zjadł ventolin €7.71

Firmy konkurencyjne – jak je rozpoznać i z którymi warto się zaprzyjaźnić?

Zarówno na początku drogi z własnym biznesem, jak i w trakcie prowadzenia działalności bardzo ważne jest, aby mieć świadomość obecności firm konkurencyjnych. Ich rozpoznanie nie jest takie łatwe, jak mogłoby się wydawać. Przy analizie konkurencji warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę. W poniższym artykule przedstawimy sposoby na rozpoznanie firm mogących stanowić zagrożenie dla Twojego biznesu oraz podpowiemy, z którymi z nich warto utrzymywać przyjacielskie relacje.

Analiza konkurencji

Obserwując inne firmy, powinieneś zwrócić uwagę na takie czynniki jak:

  • Klienci – do jakiej grupy docelowej skierowana jest oferta? Kto najchętniej korzysta z usług? Czy jest to ta sama grupa, do której i Ty chcesz dotrzeć?
  • Oferta – czy produkty, które oferuje dana działalność są zbliżone do Twoich? Czy proponuje opłacalne promocje lub unikatowe funkcje do usług, które przyciągają potencjalnych użytkowników?
  • Strategia – jakie są zasady działania firmy?
  • Marketing – w jaki sposób promuje usługi? Czy posiada własną stronę internetową lub fanpage na portalach społecznościowych?
  • Wady i zalety – patrząc obiektywnie, co uznałbyś za atuty tego przedsiębiorstwa, a co według Ciebie należałoby poprawić?
  • Opinia – czy dana działalność ma dobre opinie wśród klientów? Co sobie w niej najbardziej cenią?

Po przeanalizowaniu powyższych informacji otrzymasz ogólny pogląd na wskazaną firmę, będziesz w stanie ocenić, czy stwarza ona realne zagrożenie lub czy w przyszłości mogłaby się stać mocnym konkurentem.

Poniżej przedstawiamy kilka ważnych wskazówek, którymi warto się kierować w analizie rynku:

  • Nie zapominaj o mniejszych przedsiębiorstwach i lokalnych firmach. To, że działają na niewielką skalę nie znaczy, że nie mogą zaoferować atrakcyjnej usługi i przyciągnąć wielu klientów;
  • Zwracaj uwagę nie tylko na działalności, które zajmują się stricte tą samą tematyką biznesu, którą sam prowadzisz, ale również na przedsiębiorstwa o szerszym zakresie usług. Nowoczesne firmy mogą posiadać oferty łączące różne branże.

Współpraca

W momencie kiedy już będziesz świadomy firm działających na rynku, możesz pomyśleć o współpracy z niektórymi z nich. Na początku może wydać się to nierealne i wręcz szkodzące własnemu przedsiębiorstwu, jednak takie działania bardzo często niosą za sobą korzyści. Kieruj się poniższymi wskazówkami:

  1. Do współpracy wybieraj działalności, dzięki którym możecie wzajemnie uatrakcyjnić i udoskonalić swoje usługi, czyli takie, których oferta w mniejszym lub większym stopniu różni się od Twojej;
  2. Utrzymuj pozytywne stosunki z większymi przedsiębiorstwami, posiadającymi szeroki zasięg. Będziesz mógł wtedy liczyć na pozytywne rekomendacje. Jest to bardzo ważne, ponieważ spora część klientów wybiera jedynie poleconych usługodawców;
  3. Łącząc siły z działalnością, która utrzymuje podobny poziom do Twojego, będziesz miał więcej możliwości, np. tworząc nowy projekt.
  4. Mając jednego wspólnego „wroga” – przedsiębiorstwo, które zagraża większości firm, warto rozpocząć współpracę i zaproponować ciekawe usługi.

Decydując się na współdziałanie, pamiętaj, aby upewnić się, że nowy partner biznesowy nie ma na celu pogorszenia Twojej pozycji. Dobrym zabezpieczeniem w takich sytuacjach jest podpisanie umowy i określenie dokładnych celów i obowiązków. Współpraca powinna przynosić korzyści dla obu stron. Jeżeli ten warunek nie będzie spełniony, jedna z firm może porzucić pomysł współdziałania.

0.00 śr ocena (0% wynik) - 0 liczba głosów

Leave a Comment

Loading Posts...