Loading Posts...

Nie jest tajemnicą, że branża e-commerce jest aktualnie jedną z najbardziej dochodowych oraz przyszłościowych. Obecnie sprzedaż wysyłkową prowadzą nawet firmy, które mają swoje filie stacjonarne. W Internecie możemy kupić wszystko –wyposażenie domu, ubrania – nawet codzienne zakupy, które zostaną nam dostarczone pod drzwi mieszkania. Tych, dla których nadal nie jest do końca jasne co kryje się pod nazwą e-commerce zapraszamy do lektury.

 

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2014 przedsiębiorstwa prowadzące handel elektroniczny stanowiły  11,8%  ogółu przedsiębiorstw danego rodzaju działalności. W 2015 było to już 12,4% i liczba ta stale rośnie. To niezbity dowód na to, że branża e-commerce stale się rozwija i jest potentatem w dziedzinie handlu.

Jak podaje firma badawcza PwC, ,, Obecnie aż 55% Polaków, kupując towary lub usługi, wybiera elektroniczne kanały sprzedaży. Pozostali korzystają z tradycyjnych sklepów, ale co ciekawe, 43% osób z tej grupy i tak przegląda produkty w Internecie przed ostatecznym zakupem”.

Firma podaje również, że aż 48% przedsiębiorców, którzy wdrożyli strategię w zakresie sprzedaży elektronicznej, zwiększyło swoje przychody. (Źródło: Raport PwC Klient w świecie cyfrowym )

Początki e-commerce

Branża handlu internetowego jest relatywnie młoda. Najpopularniejszym przedstawicielem jest amerykański portal Ebay, założony w 1995 r. Obecnie jest największym serwisem aukcyjnym internetowych na świecie. Zaledwie 4 lata później, w 1999 r. zostało założone Allegro – nasz rodzimy odpowiednik portalu zza oceanu. Do dziś Allegro jest najpopularniejszą platformą handlową w Polsce i nie zapowiada się, aby w najbliższym czasie te wpływy się zmniejszyły. Za sukcesem Allegro stoi między innymi to, że wystawiać i kupować może każdy – zarówno przedsiębiorcy, jak i prywatni użytkownicy. Nie ma również niemal żadnych ograniczeń co do wystawianych przedmiotów (oczywiście muszą być legalne). Użytkownik sam decyduje za ile chce wystawić dany przedmiot, sam wybiera sposób zapłaty oraz dostawy.

Obecnie coraz więcej sklepów mających filie stacjonarne wprowadza sprzedaż internetową. Początkowo były to głównie duże marki odzieżowe, ale możemy również zrobić zakupy spożywcze z dostawą pod dom. Brzmi niesamowicie, prawda?

Sukces branży e-commerce

Co więc sprawia, że branża e-commerce osiągnęła taki sukces? Podstawową kwestią jest wygoda takich zakupów. Bez wychodzenia z domu można kupić niemal wszystko. Oszczędność czasu jest dziś priorytetem konsumentów, a zamówienie przedmiotu/usługi w Internecie nie wymaga od nas dużej uwagi. Dodatkowo to, co kupiliśmy możemy mieć dostarczone pod same drzwi. Trudno się więc dziwić  powodzeniu tej branży.

Chociaż taka forma zakupów może wydawać się ryzykowna starszym pokoleniem, to młodzi ludzie są odważni, znają swoje prawa i wiedzą, że przypadki oszustw są sporadyczne. Nieuczciwi przedsiębiorcy są niestety obecni w każdej możliwej branży. I chociaż wielu kupujących boi się kupić przysłowiowego kota w worku, to obecnie coraz więcej firm wychodzi konsumentom naprzeciw. Sklepy stacjonarne, mające często kilka placówek w jednym mieście, działają również w Internecie. Najczęściej są to duże marki odzieżowe.

Również prawo jest dostosowywane i aktualizowane o przepisy bezpośrednio dotyczące transakcji internetowych. Warto wiedzieć, że w przypadku zawarcia umowy na odległość, konsument może od niej odstąpić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny (ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z dnia 2 marca 2000 r. (Dz.U. 2000 nr 22, poz. 271 ze zm.)).

Co powinien zrobić przedsiębiorca chcący zacząć rozwijać swój biznes w Internecie?

Zadbaj o następujące rzeczy:

  • Odpowiednia reklama oraz aktywne działania w Internecie i mediach społecznościowych

Bynajmniej nie chodzi tylko o samo posiadanie sklepu. Dobrze zaprezentowanie produktów/usług na stronie internetowej oraz aktywnie działający funpage może być przepustką do sukcesu. Zachęcamy do artykułu Kształtowanie wizerunku firmy w Internecie i mediach społecznościowych, w którym szczegółowiej wypowiadamy się na ten temat.

  • Zainwestuj w serwery

Celem każdego przedsiębiorcy jest maksymalizacja zysku. Wiążę się to z tym, że z czasem Twój internetowy sklep zacznie odwiedzać coraz więcej potencjalnych klientów. Bardzo często w tym samym czasie, to nieuniknione. Warto od razu zainwestować w dobre serwery, aby później nie dotknęła Cię przykra niespodzianka, jeśli odmówią posłuszeństwa. Brak możliwości zrobienia zakupu w danym momencie może sprawić, że nieodwracalnie stracisz potencjalnych klientów.

  • Przystosuj stronę do smartfonów

Grono osób robiąca zakupy w sklepach internetowych to użytkownicy smartfonów.  Zdecydowanie większość to w nich korzysta z Internetu, chociażby po to, by zapoznać się z ofertą. Zadbaj o to, aby Twoja strona była czytelna również w komórkach, inaczej możesz stracić potencjalnych klientów.

  • Szeroki wybór możliwości płatności

Decydując się na tylko jeden sposób płatności możesz sobie zaszkodzić. Mimo, że obecnie każdy bank oferuje płatności przez Internet, niektórzy preferują inne sposoby płatności. Istnieją również specjalne serwery umożliwiające płatność przez Internet. I chociaż nadal są osoby, u których bezgotówkowe transakcje nie wzbudzają zaufania, zawsze mogą wybrać płatność przy odbiorze towaru – taka możliwość również powinna się pojawić.

  • Sposób dostawy

Tożsama kwestią do poprzedniej jest szeroka gama dostawców. Obecnie jest naprawdę w czym wybierać: Poczta Polska, firmy kurierskie czy paczkomaty. Każdy konsument ma inne preferencje, często wynikające z pozytywnych lub negatywnych doświadczeń z danym dostawcą. Twoim zadaniem jest dostawanie się do wszystkich klientów, aby każdy znalazł to, co odpowiada mu najbardziej.

  • Ciągły kontakt podczas transakcji

Klient powinien być na bieżąco informowany o tym, co aktualnie dzieje się z jego zamówieniem. Poinformuj go, że przyjąłeś zamówienie, zaksięgowałeś wpłatę, wysłałeś towar. Nie musisz tego robić ręcznie; bez problemu ustawisz automatyczne odpowiedzi.

 

Mamy nadzieję, że udzieliliśmy odpowiedzi na pytania trapiące osoby, dla których do tej pory pojęcie e-commerce było obce. Zachęcamy do pozostawienia własnych wniosków w komentarzach!

5.00 śr ocena (99% wynik) - 11 liczba głosów

Kamila Horodecka

Studentka kierunku Finanse w Przedsiębiorstwach na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie przygotowująca się do egzaminów ACCA w zakresie rachunkowości i finansów, w tym  kontrolingu oraz audytu przedsiębiorstw. W mBiuro zajmuje się obsługą klientów oraz marketingiem. W wolnym czasie uczestniczy w koncertach ulubionych zespołów.

Leave a Comment

Loading Posts...