Praca w biurze to nieustanny kontakt z ludźmi, co, ku zaskoczeniu większości, nie zawsze wiąże się z samymi przyjemnościami. Praca z klientem wymaga racjonalnego myślenia, ukrywania swoich słabości i pewności wykonywanego przez nas zawodu. Jak w takim razie poprawnie podchodzić do swoich interesantów?
Kim jest klient?
Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania, musisz dokładnie uświadomić sobie, kogo tak właściwie nazywamy klientem. Brzmi banalnie? Brzmi, ale nie jest. Interesantem nazywamy nie tylko każdą osobę, która wchodzi z nami w jakąkolwiek interakcję, ale również każdego potencjalnie chcącego w nią wejść. Jako pracownicy musimy prognozować i przewidywać współprace, które czasami czekają na nas tuż za rogiem.
Ważne i ważniejsze
Pewnie nie zdziwi Cię fakt, że klient jest najważniejszy. To chyba mantra każdego przedsiębiorcy. Podstawą dobrej współpracy z interesantem jest pozytywna więź, którą należy na bieżąco pielęgnować. Zadowolony klient, to dobry klient.
Czas to pieniądz
Obsługa klienta stanowi podstawę zysku dla firmy. Z kolei dla konsumenta podstawą jest czas. Idąc w głąb tej myśli – nigdy nie każ czekać swojemu interesantowi. Dzwoni? Telefony odbieraj natychmiast. Pisze maile? Nie zwlekaj z odpowiedziami. Każdy Twój negatywny ruch wpływa na budowanie opinii o firmie.
Profesjonalizm
Bądź profesjonalistą. W obsłudze klienta najważniejsza jest dokładność – nie wyobrażam sobie sytuacji, kiedy przedstawiciel firmy, z którą chcę zacząć współpracę nie zna perfekcyjnie przedstawianej mi oferty. Nic tak nie doprowadza do białej gorączki, jak brak wiedzy na temat wykonywanej pracy.
Traktuj klienta tak, jak sam chciałbyś być traktowany
Przypomnij sobie sytuacje, w których to Ty byłeś klientem – co podobało Ci się podczas korzystania z konkretnych usług? Co irytowało? Zbierz wszystkie swoje doświadczenia, od tych pozytywnych, po negatywne i wyciągnij z tego wnioski, które z pewnością mogą poprawić jakość Twojej pracy.
Humorki
Nigdy nie pokazuj klientowi, że coś Cię trapi. Przelewanie swojego życia prywatnego na zawodowe to najgorszy krok, który możesz postawić w sprawie obsługi. Interesant po każdej interakcji ma zapamiętać Cię uśmiechniętego, zadowolonego i profesjonalnego.
Praca nad obsługą klienta nigdy się nie kończy – zawsze istnieje coś, co warto jest poprawić, bądź coś, czemu należy poświęcić większą uwagę. Dąż do perfekcji i doskonałości, a zobaczysz, że Twoje starania na pewno się opłacą.
Paulina
9 lipca, 2018Bardzo fajny artykuł, szczególnie podoba mi się stwierdzenie, aby traktować klienta tak, jakbyśmy sami chcieli być traktowani 🙂
Alicja
17 sierpnia, 2018Wtedy nie ma miejsca na wpychanie komuś czegoś, czego nie potrzebuje :). Całkowicie się zgadzam. Dobra obsługa Klienta, to też dobre narzędzia online, które to ułatwiają. Np. system CRM. Sama korzystam z systemu Kamflex i widzę, że o wiele lepiej pracuje mi się z Klientami. Mogę tworzyć bardziej personalne oferty, mam dostęp do wszystkich informacji z telefonu. Myślę, że każdy skorzysta wdrażając narzędzie optymalne dla siebie :). Pozdrawiam!
dorota
29 września, 2018Bardzo przyda się wielu osobom. Duźo ludzi pracuje z klientami
dorota
29 września, 2018Bardzo przyda się wielu osobom. Duźo ludzi pracuje z klientami
maria
2 sierpnia, 2019Warto wziąć do serca te rady 🙂
Jacek
25 grudnia, 2020Praca w biurze wymaga sporych umiejętności społecznych oraz odporności psychicznej. Często pracodawca niestety nie zapewnia podstawowej roli takiego miejsca – czyli rozwoju i się wyplamy..
alex
24 lutego, 2021przyda sie
kancelaria-dybka
7 października, 2021Fajne porady, ale jeśli jesteśmy w sklepie budowlany. Standardy są już ustalone i wiele sklepów jest samoobsługowych.