Loading Posts...
ventolin Cena srbija €96.25

15 porad na temat tego, jak być szefem

Jak być szefem?

Jak być szefem? Zostać szefem to wbrew pozorom najprostszy z kroków. Zostać dobrym szefem jest dużo trudniej. Być duszą towarzystwa czy panem życia i śmierci? A może rozwiązanie znajduje się gdzieś pomiędzy?

Na początek brutalna prawda. Trudniej o niezastąpionego szefa, niż niezastąpionego pracownika. Często jednak o tym zapominamy, usadawiając się na nietykalnym piedestale. Jest to błąd numer jeden. Obecnie brakuje wykwalifikowanych pracowników, którzy naprawdę wiedzą co robią. Jeżeli nasz najlepszy specjalista ma kiepską umowę, niską płacę, albo nie podoba mu się atmosfera, z chęcią przytuli się do konkurencji. Z drugiej strony praca jest pracą a nie sielanką. Nie można pozwolić wejść sobie na głowę.

Próbując połączyć te dwa bieguny, przedstawiam 15 prostych zasad. Polecam nie tyle zapoznać się z nimi, co po kolei 3 razy przeanalizować każdą z nich.

1. Wymagaj

Każdy pracownik powinien mieć przydzielone określone zadania i to nie podlega dyskusji. Nie powinny one jednak wykraczać poza jego kompetencje. Dlatego tak ważne jest umiejętne delegowanie zadań. Przygotuj plan działania i konkretne czynności, które mają wykonać odpowiednie osoby. Jeżeli prace będą dla nich wykonalne i nie obciążające w dwustu procentach, pracownicy nie będą mogli poskarżyć się na nadużywanie ich kompetencji.

2. Doceniaj

Jesteś na najwyższym stopniu – w porządku. Pamiętaj jednak, że na sukces zapracował cały zespół i niedopuszczalne jest przyznawanie całej zasługi sobie. Każdy powinien zostać doceniony. Spotkanie integracyjne, drobna przysługa, czy nawet kilka ciepłych słów z pewnością nie ujmą twojej pozycji. Człowiek, który jest doceniany czuje się potrzebny i ma większe chęci do dalszej pracy.

3. Nie sprowadzaj domu do pracy

Sukcesy w życiu prywatnym i zawodowym nie zawsze idą ze sobą w parze. Nie pozwól, aby drobne niepowodzenie w jednym z nich wpłynęło na drugie. Udając się rano do pracy, pomyśl o tym jak o nowym starcie. Ta część dnia jest zupełnie inna, problemów prywatnych tu nie ma. Chodzi o twoją własną efektywność, trzeźwe myślenie i podejmowanie właściwych decyzji, jak również o atmosferę. Pracownicy nie powinni odpowiadać za twój gorszy humor.

4. Autorytet

Postawa „jestem lepszy, bo mam stanowisko” jest przypisywaniem sobie sztucznego autorytetu. Kierownicze stanowisko nie musi oznaczać, że dana osoba jest lepsza od przeciętnego pracownika. Autorytet to rzecz, nad którą rzeczywiście trzeba pracować. Trzeba być autentycznym. Sądzisz, że pracownik nie wie, że dostałeś rolę szefa na urodziny od wujka? To nic złego. Pokaż tylko, że naprawdę na nią zasługujesz, a szybko zdobędziesz szacunek nie tylko w firmie, ale i w całym środowisku.

5. Bądź gotów na wszystko

Z odpowiedzialnością jak z jazdą na łyżwach – trzeba nauczyć się upadać i podnosić. Nie twierdzę, że za miesiąc nastąpi kryzys i wszystko się rozsypie, ty również porzuć takie myślenie! Chodzi o świadomość, że zawsze coś może pójść nie tak i nie będziemy mieć na to wpływu. Co należy zrobić? Zachować spokój i zdrowy rozsądek, a świat na pewno się nie zawali. Do trudnych sytuacji zaliczmy też konieczność zwolnienia pracownika. Nie jest to najprzyjemniejszy z obowiązków zarządcy, ale trzeba brać pod uwagę taką ewentualność. Pamiętajmy, że niezależnie od podstawy zwolnienia, każdemu należy się szacunek. Poza tym, wszystko idzie w eter. Opinia, jaką po sobie zostawimy, z pewnością będzie przewijać się w środowisku i może wpłynąć na znalezienie nowych pracowników.

6. Pracą nieskalany

Dobrze działająca firma to zespół. Zespół, którego też jesteś częścią. Są sprawy, które sam wiesz, że zrobisz najlepiej. Zrzucenie na barki pracowników obowiązku czytania ci w myślach nie ma szans powodzenia. Nazywam to „metodą spychacza” lub „upartej żony”. O coś mi chodzi, domyśl się. Czy nie lepiej chociaż nakreślić to, czego oczekujemy od pracowników? W ostateczności to szef odpowiada za wizerunek firmy. Dlatego powinien wiedzieć, komu przydziela określone zadania, a nie tylko rzucać hasła.

7. Pracownik = sojusznik

Decydując się na pracę z ludźmi, trzeba umieć z nimi pracować. Rozmawiaj, słuchaj, doradzaj, kieruj. Umiejętność współpracy wpływa pozytywnie na efektywność pracowników. Niech praca nie będzie przykrym obowiązkiem, z tego z pewnością nie wyrośnie nic przydatnego firmie. Poza tym, nie warto robić wrogów z osób, które mają dostęp do poufnych informacji.

8. Traktuj wszystkich równo

Każdy z pracowników, niezależnie od stanowiska, ma taką samą wartość. Jeżeli ktoś wyróżnia się wiedzą i doświadczeniem, nie powinieneś traktować go lepiej i nadawać przywilejów, które rażąco go wywyższają. To demotywuje resztę zespołu, zamiast motywować do dalszej pracy. Nie należy też przesadzać w druga stronę. Zamiast z miejsca kogoś skreślać, warto pomóc, doszkolić, zaproponować stanowisko, na którym poczuje się lepiej. Słabe ogniwo może okazać się nieoszlifowanym diamentem.

9. Bądź

Czasem miałoby się ochotę wyciągnąć na kanapie, wyłączyć telefon i do końca życia mieć święty spokój. Na to też znajdzie się czas, ale nie w momencie, kiedy twój zespół cię potrzebuje. Pomyśl, że ci ludzie na ciebie liczą. Zatrudniając pracownika, bierzesz go niejako pod swoje skrzydła.

10. Samodoskonalenie

W obecnych czasach ceni się innowacyjność. Dlatego powinieneś wiedzieć co dzieje się na rynku, jakie są nowości związane z twoją branżą, jak prezentujesz się na tle konkurencji. Trzeba nieustannie iść do przodu, sięgać wyżej. Nic nie przychodzi samo.

11. Zatrudniaj najlepszych

Nawet lepszych od siebie. Szczególnie lepszych od siebie. Oczywistym jest, że najlepsi się cenią, jednak co jak co, ale na kadrze nie warto oszczędzać. Pracownicy w większości pojawiają się sami, ale to znów wiąże się z bezczynnym siedzeniem i czekaniem. Istnieją portale typu LinkedIn, gdzie znajdziemy najlepszych specjalistów.

12. Bądź profesjonalny

Kiedy wiesz, co mówisz, czego chcesz i do czego dążysz, jesteś traktowany poważnie. Pracownik szanuje profesjonalne podejście. Pomaga ono zdobyć uznanie i autorytet. Obowiązkiem szefa jest wiedzieć najlepiej, co się dzieje w jego firmie.

13. Otaczaj się zaufanymi ludźmi

Współpracownik, któremu powierzyłbyś cały swój dorobek i wiesz, że zadbałby o niego jak o swój własny, jest na wagę złota. Trzymaj go nie i wypuszczaj! Nikt nie oczekuje, że będziesz cyborgiem, każdy bowiem potrzebuje prawej ręki. Znajomości też nie są niczym złym. Wprost przeciwnie. Zaprzyjaźniony prawnik jest wart więcej niż myślisz.

14. Szacunek za szacunek

Jesteśmy tylko ludźmi, a ile ludzi, tyle charakterów. Szacunek należy się każdemu z nich, bez względu na to, czy prywatnie darzymy się sympatią czy też nie. Pracownik, który nie czuje się szanowany, nie będzie rzetelnie wykonywał swojej pracy. Łatwo się przyzwyczajamy, przez co brak poszanowania wynosimy poza ramy firmy. Chyba nikt nie chciałby stracić dużej transakcji przez brak taktu.

15. Bądź liderem

Nie każdy szef jest liderem. Lider jest częścią zespołu, która go prowadzi. Warto wprowadzić do kodeksu nieco organicyzmu – firma jako jeden żywy organizm, którego istnienie zależy od wzajemnej współpracy. Dobry lider używa liczby mnogiej. To nie ja osiągnąłem, to my osiągnęliśmy.

5.00 śr ocena (99% wynik) - 4 liczba głosów

Leave a Comment

Loading Posts...